چکیده :

بررسی ارتباط قیمتی محصولات ایران با سایر کشورهای جهان میتواند کمک خوبی در جایگاه ایران در بین کشورهای دیگر داشته باشد. ایران با بیش از 15 درصد سهم بازار جهانی کشمش میتواند نقش تعیین کنندهای در فرایند تشكیل قیمت این محصول در بازار جهانی آن داشته باشد . این مطالعه با هدف بررسی تاثیر قیمت صادراتی محصول کشمش به عنوان یكی از محصولات مهم صادراتی ایران، برای چهار کشور ایران، افغانستان، ترکیه و امریكا صورت گرفت. در این راستا با به کارگیری روش همانباشتگی یوهانسن - جوسیلیوس و مدل تصحیح خطای برداری و دادههای سری زمانی برای دوره زمانی 2011 - 1980 به بررسی رابطه بلندمدت و کوتاهمدت تغییرات قیمت صادراتی محصول کشمش در هر یک از کشورها پرداخته شد. نتایج نشان میدهد که امریكا یک کشور تاثیر گذار بر قیمت صادراتی کشمش در سه کشور ایران، افغانستان و ترکیه است و ایران هیچ نقشی در تعیین قیمت صادراتی کشورهای دیگر ندارد. لذا سیاستهای تشویقی از طرف دولت و همكاری بخش خصوصی میتواند جایگاه ایران را برای محصول کشمش در سطح جهانی ارتقاء دهد.

کلید واژگان :

قیمت صادراتی، کشمش، تاثیرات متقابل، یوهانسن جوسیلیوس، - VECM .



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک