چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی نقش مولفه های موثر عدم گرایش دبیران دوره اول متوسطه ادبیات فارسی به تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش انجام گرفته است. با توجه به ماهیت و هدف، این تحقیق از نوع توصیفی- کاربردی به شیوه پس رویدادی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه ادبیات فارسی شهرستان ساری در سال تحصیلی 96- 95، تعداد 139 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران متناسب با جامعه آماری، تعداد 102 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. از پرسش نامه محقق ساخته 21 سوالی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ 0.85 مورد سنجش و تایید قرار گرفت، تحلیل داده ها به وسیله آزمون مجذور کای و با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین وضع اقتصادی و معیشتی دبیران، عدم حمایت مسئولان از نتایج تحقیقات، عدم تشویق دبیران پژوهنده، میزان رضایت شغلی دبیران، عدم دسترسی به اطلاعات و منابع آموزشی با عدم گرایش دبیران به پژوهش رابطه معناداری وجود دارد.

کلید واژگان :

آموزش و پرورش، پژوهش، دبیران، ادبیات فارسی، ساری.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک