چکیده :

در دو قرن گذشته الگوى پوشش از منظر جامعه شناسى نشانه موقعيت اجتماعى بوده اما در قرن حاضر آنچه پوشيده میشود به معناى نوعى ايدة بدن محورى و كسب هويت است(جودى، 1388). مُد به مثابه يكى از روندهاى تغيير در جامعه، باعث شده در شيوة زندگى و طرز تلقى گرو ههاى مختلف سنى، به ويژه جوانان، تغيير ايجاد شود. جوانان علاوه بر تابعيت از بازار تود ه اى در زمينه مصرف كالا، در تركيب و ابداع سبك هاى نو در بازار مصرفى بيشترين تغييرات و تأثيرات را بر جا میگذارند (آدميان و همکاران، 1391). روش انجام اين پژوهش توصيفي از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دختران شاغل مجرد شهرستان گرگان در پاییز 1395 به روش غیرتصادفی قضاوتی تعداد 127 نفر انتخاب شدند. و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه های پرسشنامه مهارت های ارتباطی کوئین دام (CSTR) ، پرسشنامه دوسوگرایی نسبت به جنس مخالف (ASI) پاسخ و با استفاده از روش مشاهده و مصاحبه، انتخاب سبک پوشش دختران (آدمیان و همکاران، 1391) مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش آزمون ضریب تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این آزمون حاکی از آن است که در مجموع بین خرده مقیاس های نگرش به جنس مخالف با مهارت های ارتباطی با توجه به همبستگی پیرسون رابطه مستقیم و معکوس معناداری وجود دارد. اما بین سبک های پوشش با مهارت های ارتباطی دختران شاغل مجرد رابطه معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج تحقیق به طور کلی می توان بیان نمود که از فاکتورهای اساسی در در مهارت های ارتباطی نگرش و الگوهای ذهنی می باشد، اما سبک های پوشش به عنوان عامل تعیین کننده تلقی نمی گردد.

کلید واژگان :

نگرش به جنس مخالف، سبک های پوشش، مهارت های ارتباطی، دختران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک