چکیده :

¬ملت-¬دولت¬سازی مطابق با اصول انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از مهم¬ترین مراحل تکامل این نهضت، و به تبع آن، نظام جمهوری اسلامی، نیازمند کارویژه¬های متفاوتی است که آن را از انقلاب¬ها و نظام¬های سیاسی دیگر متمایز می¬گرداند. با نگاهی به فعالیت¬های دولت‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی آشکار می¬گردد که روند ملت-¬دولت¬سازی فراز و نشیب‌های خاص خود را داشته است. این روند در بعد آموزش، با انقلاب فرهنگی آغاز، در دوران جنگ با نوعی ارزش‌محوری دنبال گردید، سپس در دوران سازندگی در راستای آزادسازی اقتصادی این دوران، رنگ و بوی دیگری گرفت و در جریان توسعه سیاسی این جریان با مؤلفه¬هایی متفاوت دنبال شد که در مقطع حکومت اصولگرایان این مسئله با نوعی بازگشت به اصول و ارزش¬های اولیه انقلاب تغییر نمود. در پی این رویکردها، در سطح آموزش عالی نیز تأثیرات خود را به جای گذاشت و جریان ملت-¬دولت‌سازی را در بعد آموزش عالی متحول نموده و با اصول خود همراه نمود. از سوی دیگر به دلیل قالب بودن وجه فرهنگ در انقلاب اسلامی ایران نمی‌توان، نقش نظام آموزش عالی و سیستم آموزشی کشور را در شکل‌دهی به ساختار فرهنگی جدید در جامعه که اینک عنصر اسلام نیز به آن اضافه گردیده است و در قالب ایجاد هویت اسلامی از آن یاد می‌شود، نادیده گرفت. لذا در این پژوهش تلاش می¬شود تا جایگاه نظام آموزش عالی در جریان ملت-دولت‌سازی ایران بعد از انقلاب مورد واکاوی قرار گیرد.

کلید واژگان :

ملت دولت سازی، آموزش عالی، انقلاب فرهنگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک