چکیده :

امروزه با توسعه يافتن رسانه¬هاي جمعي، دولت¬ها، گروه ها و حتي ايدئولوژي¬ها با تجهيز خود به آخرين فناوري¬هي رسانه¬اي در حوزه اطلاع رساني درصدد هستند که عمق نفوذ خود را در ميان جوامع انساني گسترش داده و بر حوزه وسيعي از مناطق مورد نظر خود اعمال نفوذ نمايند. لذا رسانه¬ها با تأثيرگذاري و مهارت دهي به افکار عمومي مي¬توانند به انعکاس واقعيت¬هاي موجود در چهارچوب اهداف مورد نظر خود در ابعاد داخلي، منطقه¬اي و بين¬المللي بپردازند. در سال¬هاي اخير هجمه¬ي وسيعي از تبليغات مخرب توسط رسانه¬هاي فاقد ايدِئولوژي اما وابسته بر عليه شيعيان به ويژه در منطقه خاورميانه شکل گرفته که با معرفي آنان به عنوان گروهي تروريست، و با خشن جلوه دادن آنان در افکار عمومي جهان، تمام توان خود را براي تخريب آنان به کار مي¬بردند. هدف از انجام اين پژوهش، واکاوي و بررسي نقش رسانه ملي در همگرايي و اتحاد شيعيان در منطقه خاورميانه است. شرايط حساس خاورميانه و منبع انرژي بودن آن از يک طرف و وجود رژيم اسرائيل و تهديد هميشگي آن با تئوري از نيل تا فرات از سوي ديگر لزوم همگرايي مسلمانان به ويژه شيعيان در اين منطقه را مي¬طلبد. نتايج اين پژوهش نشان مي¬دهد که رسانه¬ي ملي با ارائه واقعيت¬هاي موجود توانسته است ضمن همگرايي و وحدت ميان شيعيان، نسبت به تقويت روحيه¬ي معنوي و شهادت طلبانه¬ي آنان با تأکيد بر مقاومت در برابر هرگونه ظلم و ستم، اعتماد افکار عمومي را بدست آورد.

کلید واژگان :

ژئوپليتيک – رسانه ملي– رسانه – همگرايي– خاورميانه – شيعيان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک