چکیده :

چکیده مقاله: مقدمه :هدف از اجرای تحقیق حاضر مقایسه تمرین بدنی و ترکیب آن با سه نوع الگوی یادگیری مشاهدهای؛ مشاهده زنده اجرای الگویماهر، مشاهده ویدئویی اجرای الگویماهر و خودالگودهی بر اکتساب و یادگیری مهارت شوت بسکتبال میباشد. روش شناسی :به منظور دست یابی به اهداف تحقیق،40 دانشآموز پسر متوسطه دوره اول شهر پیرانشهر(62/0-26/13 سال) به صورت نمونهگیری انتخاب و در تحقیق حاضر شرکت کردند. پس از آموزش مقدماتی شرکت کنندهها وارد مرحلهپیشآزمون و به مدت 8 جلسه، به تمرین مهارت شوت بسکتبال پرداختند. سه گروه مشاهدهای پس از مشاهده اجرا، و گروه تمرین بدنی بدون هیچ گونه مشاهدهای، تمرین شوت بسکتبال انجام دادند. جلسات تمرینی شامل 15 پرتاب به سمت حلقه بسکتبال بود. پس از اتمام جلسات اکتساب، آزمون انتقال و پس از 72 ساعت آزمون یادداری از آنها بهعمل آمد. نتایج: سپسنتایج بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت برای آزمون فرضیههای پژوهش بین امتیازات گروههای تحقیق در مرحله اکتساب از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و جهت تعیین تفاوت امتیازات آزمون یاداری و انتقال در گروههای مختلف از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده گردید. نتیجه گیری :نتایج حاصل نشان دادند که بین این چهار گروه در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال تفاوت معنیداری وجود ندارد. با توجه به نتایج بدست آمده مشخص شد که همه گروهها پیشرفت یکسانی داشتند. در نتیجه استفاده از هر کدام از شیوههای الگودهی در آموزش مهارت حرکتی- ورزشی اثرگذار خواهد بود.

کلید واژگان :

یادگیری مشاهدهای، الگوی زنده، الگوی ویدئویی، خودالگودهی، شوت بسکتبال



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک