چکیده :

هدف پژوهش حاضر مقایسه خودکارآمدی دانشآموزان خانوادههای تکفرزند و دانشآموزان خانوادههای چندفرزند بود. طرح این پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان 21 تا 21 ساله دامغان در سال 2931 بود، که از بین آنها نمونهای به حجم 211 نفر ) 11 تکفرزند و 11 چندفرزند( به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه خودکارآمدی )شرر، 2391 ( جمع- آوری و سپس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادکه میانگین خودکارآمدی دانشآموزان خانوادههای تکفرزند بیشتر از میانگین دانشآموزان خانوادههای چندفرزند است. از آنجا که فرزندان یک سری تجربیات خود را از خواهران و برادران و همسالان خود بدست میآورند، در مورد تک- فرزندان به دلیل فقدان خواهر و برادر، نقش والدین بسیار حساستر و سختتر است و با توجه به امکاناتی که تکفرزندان در خانواده از آن بهرهمند هستند، اگر والدین با شیوه صحیح فرزندپروری آشنا شوند و در تربیت و آموزش فرزند خود افراط و تفریط نداشته باشند، میتوان دغدغه والدینی که بنا به دلایلی تمایل به داشتن یک فرزند دارند را کاهش داد.

کلید واژگان :

خودکارآمدی، تکفرزندی، چندفرزندی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک