چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي كانونهاي فرهنگي تربيتي در بر طرف كردن نيازهاي دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان تبريز بود. طرح پژوهش نيمه آزمايشي و به روش پيشآزمون- پسآزمون و گروه كنترل است. جامعه آماري پژوهش كليه دانشآموزان عضو كانونهاي فرهنگي و تربيتي دوره اول ناحيه 5 شهرستان تبريز در سال تحصيلي 1395-96 بودند. از جامعه مورد مطالعه تعداد 50 نفر انتخاب شده و از بين آنها در گروه آزمايشي و گروه كنترل )هر گروه 25 آزمودني( جايگزين شدند. براي انتخاب نمونهها از روش نمونهگيري تصادفي چندمرحلهاي استفاده شد. به نحوي كه آزمودنيهاي گروه آزمايش تحت فعاليت كانونهاي فرهنگي و تربيتي قرار گرفتند و در مقابل گروه كنترل تحت فعاليت كانونها قرار نگرفت. به اين صورت كه ابتدا پرسشنامه نيازهاي دانشآموزان به عنوان پيشآزمون استفاده شد و بعد براي گروه آزمايشي فعاليت كانونهاي فرهنگي و تربيتي ارائه شد و گروه كنترل هيچ مداخلهاي دريافت نكرد. بعد از اجراي فعاليتهاي كانون دوباره پرسشنامه نيازهاي دانشآموزان مورد بررسي قرار گرفت. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از روش آماري تحليل كواريانس انجام گرفت. نتايج نشان داد كه فعاليت كانونهاي فرهنگي تربيتي در بر طرف كردن نيازهاي جسماني، عاطفي و اجتماعي دانشآموزان تأثير دارد. بنابراين اهميّت كانونهاي فرهنگي تربيتي در رفع نيازهاي دانشآموزان نقش بسزايي دارد.

کلید واژگان :

نيازهاي جسماني، عاطفي و اجتماعي، كانونهاي فرهنگي تربيتي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک