چکیده :

هدف پژوهش حاضر تأثير آموزش اكت بر نگراني و عملكرد خانواده در مادران داراي كودك پيشدبستاني بود. طرح پژوهش نيمه آزمايشي از نوع طرح پيشآزمون- پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه مادران داراي كودك پيشدبستاني در شهر تبريز در سال 6931 بودند. براي انتخاب حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگيري خوشهاي تعداد 93 مادر انتخاب شده و به صورت تصادقي در دو گروه آزمايش ) 61 نفر( و گروه كنترل ) 61 نفر( قرار گرفتند. به اين صورت كه پس از انتخاب نمونه و گمارش تصادفي گروه آزمايش و كنترل ابتدا پرسشنامه عملكرد خانواده و نگراني به عنوان پيشآزمون براي هر دو گروه اجرا شد و بعد براي آزمودنيهاي گروه آزمايش اكت برگزار شد و براي گروه كنترل آموزشي صورت نگرفت. پس از اتمام جلسات از دو گروه آزمايش و كنترل، دوباره آزمون عملكرد خانوادگي و نگراني به عنوان پسآزمون به عمل آمد. تجزيه و تحليل دادهها توسط آزمون آماري تحليل كواريانس صورت گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش اكت بر نگراني و عملكرد خانواده مادران داراي كودك پيشدبستاني تأثير دارد. در واقع آموزش اكت باعث افزايش عملكرد خانوادگي و كاهش نگراني مادران داراي كودك پيشدبستاني ميشود.

کلید واژگان :

نگراني، عملكرد خانواده، اكت، پيشدبستاني.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک