چکیده :

];مقدمه: راهبردهای حل مسئله نقش مهمی در ارتقای عملکرد، کاهش تنش و مشکلات روانشناختی دارد. بددی ترتید ، پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اضطراب پیشرفت در تبیی مهارتهای حل مسئله دانشجویان انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری ای پژوهش شامل تمدامی دانشدجویان 22 تدا 24 ساله دانشگاه گیلان در سال 1334 بوده است که از ای تعداد نمونهای به حجم 122 نفر به شیوه نمونهگیدری خوشده ای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اضطراب پیشرفت )آلپدرت و هدابر ( و راهبردهدای حدل مسدئله ) دی زوریدلا و نزو( را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بی اضطراب تسهیلکننده با راهبردهای حل مسئله همبسدتگی مببدت >2/ معنیدار ) 21 P( و بی اضطراب تضدع یفکنندده بدا راهبردهدای حدل مسد ئله همبسدتگی منفدی معند یداری وجدود دارد >2/21( P (. همچنی تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون گدام بده گدام نشدان داد کده اضدطراب تسده یلکنندده و اضدطراب تضعیفکننده بهصورت معنیداری قادر به پیشبینی راهبردهای حل مسئله هستند و درمجموع 22 درصد از تغییدرات حدل >2/ مسئله را تبیی میکنند ) 21 P .) نتیجهگیری: بنابرای با توجه به نتایج پژوهش، به نظر مدی رسدد دانشدجویانی کده از راهبردهدای حدل مسدئله بیشدتر بهدره میگیرند، اضطراب را به شیوه مطلوبتری ادراک میکنند درحالیکه آن دسته از دانشجویانی که کمتر راهبردهدای حدل مسئله را بکار میگیرند، اضطراب را بهطور منفیتری برداشت میکنند.

کلید واژگان :

اضطراب پیشرفت، اضطراب تسهیل کننده، اضطراب تضعیف کننده، حل مسئله، دانشجویان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک