تعامل میان فناوری و تاریخ از موضوعات بسیار مهم در دستیابی به یک معماری کارآمد و پیشرفته در هر عصر و زمانی است، مفهومی که ریشه در آموزههای معماری سنتی ایرانی دارد. معماری به عنوان هنر، همچون علم در بستر تاریخی خود چون یک ارگانیسم زنده دائما در حال تغییر و تحول بوده و در یک سیر دیالکتیکی قرار دارد. آموزش مبتنی بر سیستم استاد شاگردی در دوران گذشته هم قدم با روح زمان در هر دوره تاریخی و سبک معماری عامل ترویج اصول و مبانی معماری آن دوره بوده است. وجود پیچیدگی و تضاد در روند تکامل علم وفناوری و به تبع آن در هنر و سبک های معماری بر آموزش علمی معماری تاثیر گذار بوده و این تاثیر و تاثرها همچنان نیز ادامه دارد. شناخت روحیه و فرهنگ علمی در هر دوره و خصوصا در زمان حال و به هم گام کردن دروس معماری مطابق با پیشرفت ها و پیچیدگی های علمی عصر حاضر، عامل پویایی و زنده بودن معماری در کنار سایر علوم میباشد. هدف این پژوهش شناخت اندیشه تعاملی در آموزش معماری و دگرگونی های آن، در بستر تاریخی، همچون یک روند علمی میباشد. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق توصیفی و استفاده از راهکارهای ترکیبی بهره گرفته شده است.
کلید واژگان :تعامل(دیالکتیک)، علم، آموزش معماری، مدارس معماری
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6150870583754359
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران
- برگزار کنندگان : سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری
- تاریخ ثبت : 1396/08/01 00:27:17
- ثبت کننده : نادر زندی
- تعداد بازدید : 219
- تعداد فروش : 0