چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش های کنونی اموزش فلسفه به کودکان و طرح راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آن در آینده صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد. به منظور گردآوری داده های لازم جهت نیل به اهداف پژوهش منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع گردآوری و با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این مقاله ضمن توصیف مختصر در خلال سوابق بنیان گذاری فلسفه برای کودکان، چالش مفهومی در این زمینه را مرور کرده و سپس دو مفهوم فلسفه به عنوان شاخه ای از دانش بشری یا به عنوان یک رشته دانشگاهی را در مقابل فلسفه به عنوان فلسفه ورزی و فلسفیدن قرار داده، دلایل و شواهد دو گروه طرفداران و مخالفان این برنامه را بررسی کرده است و نشان داده است که با چه مفهومی از فلسفه، آموزش فلسفه به کودکان امکان پذیر است. در پایان مقاله با توجه به این که چنین چالشی در ایران نیز وجود دارد. پیشنهادهای کاربردی جهت نحوه بررسی و برخورد با چنین مسئله ای ارائه شده است.

کلید واژگان :

آموزش فلسفه به کودکان، اندیشیدن فلسفی، چالش ها، راهکارها.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک