چکیده :

افزایش پیچیدگی های محیطی و در نتیجه افزایش مسائل و چالش های کاری که نیاز به روش هایی غیر متمرکز برای مدیریت آنها وجود ‏دارد، عدم پاسخگویی قابلیت های ثابت افراد در پاسخگویی به محیط دینامیک و متنوع، قوی شدن گرایش کارکنان به رشد و پرورش ‏قابلیت های خود در مسیر شغلی مطلوبشان و نیاز به روش های متنوع در افزایش دانش و مهارتهای شغلی، گسترش بخش خدماتی در ‏کسب و کارها و ایجاد شرایط کاری متنوع با توجه به ویژگی های پویای این حوزه و اهمیت توجه به افزایش مستمر کیفیت فرآیندها ‏متناسب با نیازهای مشتریان، از ویژگیهای دوره جدید محسوب می گردد. بالطبع رهبری کارکنان دارای ویژگی های اشاره شده نیز می ‏بایست متفاوت بوده و مدیریت در عصر جدید نیز می بایست متناسب با شرایط تغییر یابد.‏ در شرکت گاز استان یزد بواسطه جوان بودن کارکنان، برخورداری از تحصیلات عالی و همچنین تخصصی بودن فعالیت ها، اهمیت موضوع ‏دوچندان می باشد. لذا این تحقیق، جهت شناسایی سبک رهبری مدیران میانی و ارشد شرکت صورت پذیرفت. در این راستا از مدل همترازی ‏عناصر چهارگانه ساختار، فرهنگ، استراتژی و رهبری استفاده گردید. شناسایی فرهنگ سازمانی شرکت مطابق مدل دنیسون انجام گردید. ‏سپس ساختار سازمانی شرکت از بعد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی مورد بررسی قرار گرفت. بررسی استراتژی غالب شرکت و در نهایت تناسب، ‏مراحل بعدی این پروژه بودند. تحقیق از نوع روش توصیفی ‏‎ ‎و مورد کاوي است‎ .‎‏ اطلاعات مربوط به استراتژي و پیچیدگی سازمان ازطریق ‏بررسی اسناد موجود در شرکت به دست آمده است .در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به سبک رهبری از پرسشنامه استفاده ‏شده است. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه از مدیران انتخاب و پرسشنامه بین 18 نفر از مدیران ارشد و میانی توزیع شده است. برای ‏تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شد. شناسایی سبک رهبری غالب در شرکت و بررسی همترازی عناصر ‏چهارگانه فرهنگ، ساختار، استراتژی و سبک رهبری و همچنین ایجاد پروفایل سبک رهبری مدیران ، از دستاوردهای این تحقیق می باشد.‏

کلید واژگان :

سبک رهبری، شرکت گاز یزد، فرهنگ سازمانی، ساختار، استراتژی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک