چکیده :

بندر چابهار به جهت برخورداري از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریاي عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و به عنوان کوتاهترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهاي آسیاي میانه و افغانستان به بازارهاي خلیج فارس، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح است. دو بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و مهم، قابلیت تبدیل شدن به دروازه شاهراه اقتصادي آسیاي میانه (کریدور تجاري شمال- جنوب) را دارند. بندر کراچی و بندرعباس به عنوان رقباي این دو بندر مطرح هستند، که بندر کراچی با تراکم نیروهاي نظامی و بندرعباس بدلیل بسته شدن احتمالی تنگه هرمز توسط ایران، همیشه در معرض خطر هستند. عواملی چون کشته شدن مهندسان چینی (که کار پروژه توسعه بندر گوادر را انجام میدادند)، وجود حملات تروریستی مرگبار، ناامنی بلوچستان پاکستان و ناامنی در جنوب افغانستان (محل گذر خط ترانزیت از بندر گوادر به آسیاي مرکزي) عملا توسعه و گسترش بندر گوادر را در ابهام قرار داده است. کشورهاي چین و هند در رقابتی شدید قصد در دست گرفتن بازارهاي افغانستان، آسیاي مرکزي و روسیه و ایجاد روابط نزدیکتر با این کشورها را دارند. حمل و نقل از طریق بندر چابهار، کوتاه کردن هزاران کیلومتر از مسیرهاي تجاري است. با ایجاد زیرساختارها، آمادهسازي و فراهم نمودن شرایط بندر چابهار در این رقابت، براي در دست گرفتن شاهراه اقتصادي آسیاي میانه، موفقیت با بندر چابهار خواهد بود.

کلید واژگان :

حمل و نقل، کریدور شمال-جنوب، بندر چابهار، بندر گوادر، آسیاي میانه، اروپاي شرقی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک