چکیده :

پژوهشهای مختلف بیان کردند که کودکان کم توان ذهنی از مهارتهای اجتماعی پایینی برخوردارنهد،. بنهابراین پهژوهش حاضهر بها هدف مطالعه موقعیتهای اجتماعی مشکلساز برای دانشآموزان با کمتهوانی ذهنهی انجهام شهد. طهرا پهژوهش حاضهر توصهیفی از نهوع - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مبتلا به کمتوانی ذهنی شهرستان رشت در سال تحصیلی 1392 93 بوده است که از این تعداد نمونهای به حجم 97 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شهدند. بهرای جمهع آوری دادههها از مقیهاس طبقهبندی موقعیتهای اجتماعی مشکلساز )داک و همکاران، 1981 ( استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان مبهتلا بهه کهم تهوانی ذهنی در موقعیتهای " وقتی که یک همسال، کودک را خشمگین می سازد"، " وقتهی کهه کهودک توسهط همسهالان مهورد تمسهخر قهرار می گیرد" دارای بیشترین مشکل هستند. همچنین نتایج تحلیل دادهها در سطح مولفهها نشان داد که دانهش آمهوزان کهم تهوان ذهنهی در مولفههای پاسخ به تحریک شدن و انتظارات معلم دارای بیشترین مشکل هستند. با توجه به نتایج این پژوهش، طراحی برنامهه مداخلهه ای مبتنی بر نقاط ضعف شناسایی شده کودکان کمتوان ذهنی ضروری است

کلید واژگان :

موقعیتهای اجتماعی مشکلساز، دانشآموزان، کمتوانی ذهنی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک