چکیده :

امروزه، درمناطق شهری، افزایش رشدشهرنشینی، گسترش استفاده از وسایل نقلیه و توسعه فعالیت های اقتصادی سبب شده تا آلودگی هوا بشدت افزایش یابد.رشد روزا فزون ترافیک شهری و انتشار انواع آلودگی ها، بشر رابا خطرات جدی زیست محیطی مواجه نموده که اثرات آن در عرصه های سلامت جسمانی، روانی و ضررهای اقتصادی مشهود است. بنابراین، برای رسیدن به توسعه پایدار و داشتن هوا و حمل و نقلی سالم، به ابزاری نیاز داریم تا بتوان پروژه های مرتبط با حمل و نقل را با دقت مناسب و بصورت عددی ارزیابی نمود. در این تحقیق به تحلیل و مدلسازی غلظت آلاینده های 2SO و NO در شهر تهران پرداخته شد. عوامل تاثیرگذار بر غلظت آلاینده ها، بر پایه آمار ترافیکی و جوی مشخص شده و رابطه بین متغیرهای تردد، میزان بارش، حداکثر و حداقل دما و نیز رابطه میزان رطوبت با آلودگی هوا موردبررسی قرار گرفت و در نهایت بر اساس روش رگرسیون مدلی ارائه شد که قادر خواهد بوددر خیابان های درون شهری غلظت آلاینده های 2SO و NO را با دقت مناسبی برای سالهای آتی تخمین بزند و از کاربردهای این مدل بررسی علل و عوامل تولید این آلاینده ها و پیش بینی آنها، بمنظور ابزارهای مدیریت و کنترل می باشد.

کلید واژگان :

آلودگی هوا خیابان های درون شهری متغیرهای جوی ترافیک مدلسازی رگرسیون.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک