چکیده :

گسترش بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) از اولویت‌های اساسی در توسعه‌ی اقتصادی بسیاری از کشورها بوده و در ایران نیز، دولت نهم در مواجه با بیکاری، طرح بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین را اجرایی نمود. آئین‌نامه‌ی این طرح که در سال 1384 توسط هیأت وزیران به تصویب رسید، اهداف گسترش این بنگاه‌ها را در شش مورد تعریف کرده و بند (و) ماده‌ی یک آئین‌نامه‌ی مذکور، تقویت کارآفرینی، اشتغال‌زایی و افزایش فرصت‌های شغلی جدید را به عنوان یکی از اهداف گسترش بنگاه‌های مذکور قلمداد نموده ‌است. براین اساس، این مقاله می‌کوشد تا تاثیر طرح گسترش چنین بنگاه‌هایی بر ایجاد اشتغال و میزان موفقیت آن را به صورت کلی و با تأکید بر استان یزد مورد بررسی قرار دهد. از آنجایی که اجرای این طرح اغلب به روش اعطای تسهیلات بانکی بوده‌‌ است؛ جامعه‌ی آماری این تحقیق کلیه‌ی بنگاه‌هایی است که در استان یزد برای دریافت تسهیلات مذکور اقدام کرده‌‌اند. داده‌های آن از پایگاه داده‌ای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و برای دوره زمانی 1384 تا 1389 جمع‌آوری گردیده و تحلیل آن‌ها با استفاده از روش داده‌های ترکیبی صورت گرفته ‌است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که تسهیلات اعطایی به SMEs در استان یزد بر ایجاد اشتغال تاثیر معنی‌داری داشته ولی این تاثیر به مراتب کمتر از میزان مورد انتظار بوده ‌است. بر این اساس و از حیث سیاست‌گذاری در آینده‌ی بازار کار استان، شناسایی میزان اثربخشی هر سیاست قبل از اجرا و با استفاده از نظارت خبرگان و کارشناسان آن حوزه امری ضروری است.

کلید واژگان :

بنگاه‌های کوچک زودبازده، تسهیلات اشتغال‌زایی، استان یزد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک