چکیده :

هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر بازیهای آموزش تخیلی در انگیزش تحصیلی و میزان پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدائی ناحیه سه شهر کرمانشاه بود. جامعهی این پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدائی ناحیه سه شهر کرمانشاه بودند که به صورت تصادفی یک دبستان انتخاب شد، سپس، از این دبستان، دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. که از بین این جمعیت 46 نفری، دو گروه )یک گروه آزمایش و یک گروه گواه( به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از روش نیمه تجربی استفاده شد. ابزار پژوهش عبارت بود از )الف( پرسشنامهی استاندارد شده انگیزش تحصیلی هارتر، )ب( آزمون معلم ساخت. برای بدست آوردن پایایی و روایی آن از روشهای 9 بیشتر است. همچنین، / 9 کمتر و از 90 / تحلیلی آلفای کرونباخ برای انگیزش تحصیلی استفاده شد که این ضرایب از 90 از نمرهی درس ریاضی در پایان دوره آموزش بازی تخیلی به عنوان شاخص انگیزش تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد: )الف( رابطهی معناداری بین بازی آموزش تخیلی و پیشرفت درسی ریاضی وجود دارد، )ب( رابطهی معناداری بین آموزش بازی تخیلی و انگیزش تحصیلی وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که بازی آموزش تخیلی میتواند پیشبینی کنندهی بخشی از پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی باشد .

کلید واژگان :

آموزش ریاضی، بازی آموزش تخیلی، پیشرفت درسی ، انگیزش تحصیلی، دانش آموزان پایه چهارم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک