چکیده :

در اين مقاله سعي بر آن است كه معيارهاي كليدي در ايمني لجستيك كاركنان معرفي شود كه بر اساس روش علمي تجزيه و تحليل سلسه مراتبي (AHP) ايجاد شده است .علاوه بر اهميت جنبه سلامت كاركنان كه در قالب اياب و ذهاب از اقصي نقاط شهر به محل كار خود در روز سفر مي نمايند.، بموقع رسيدن به مقصد (عدم اختلال در توليد)، رفاه و آسايش (رضايت مشتري)، پايين بودن درصد ريسك تصادف (ايمني) نيز حايز اهميت ميباشد. در شركت سايپا (محل مورد مطالعه) روزانه بالغ بر 10000 نفر توسط سرويسهاي اياب و ذهاب جابجا مي شوند. عليرغم نظارتهاي بعمل آمده در قالب چك ليست و بازرسي و عقد قرارداد با لحاظ نمودن بندهاي كنترلي لازم، كماكان مشكلات عمده اي در اجرا وجود داشته و تصادفات زياد، تاخيرهاي مستمر و همچنين اختلافات معني داري بين نظرات كاركنان در نظر سنجي و نتايج بازرسي مشاهده مي گرديد. اهداف اين تحقيق شامل تعيين معيارهاي كليدي بمنظور سنجش ميزان ايمن بودن لجستيك كاركنان شركت سايپا مي باشد. در ابتدا مطالعات ميداني در خصوص روشهاي كنترل سرويسهاي حمل و نقل كاركنان، عوامل موثر در ايمن بودن آنها و قوانين موجود كشوري صورت گرفت. سپس تيم خبره (Expert) از متخصصان داخلي تشكيل گرديد و در نهايت معيار كليدي در ايمني لجستيك كاركنان مشخص گرديد و سپس با استفاده از روش AHP وزن دهي و اولويت بندي شدند. به منظور پايش وضعيت از روش نمونه گيري كوكران در سطح اطمينان 95% استفاده شد. از نتايج حاصل از تغيير روش ارزيابي و پايش فرآيند لجستيك كاركنان، مي توان به كاهش 51 درصدي تعداد حوادث، كاهش تقريبي 46 درصدي ميزان تاخير در ورود كاركنان به شركت، افزايش 23 درصدي ميزان رضايت مندي كاركنان اشاره نمود. با توجه به اينكه اين موضوع مبتلابه ساير صنايع موجود در كشور مي باشد، لازمست آگاهي از قوانين و الزامات ايمني (مانند كارت سلامت ، معاينه فني و ....) بطور كامل در سطح كشور از نظر فرهنگي نهادينه گردد و در اين راستا استفاده از سيستمهاي نوين كنترلي مانند RFID و چك ليستهاي الكترونيكي مي تواند دقت بازرسي را بصورت چشمگيري اثربخش نمايد.

کلید واژگان :

ايمني، لجستيك، سرويسهاي اياب و ذهاب، AHP، حوادث



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک