چکیده :

آموزش و پرورش به عنوان بنیادی ترین نهاد آموزشی جامعه در جهت ارتقای مهارتهای شهروندی دانش آموزان به شمار می رود زیرا در پرتو آموزش و پرورش است که انسانها متحول شده و توسعه فرهنگی جامعه اتفاق می افتد. در واقع، بر پایه نظام تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند. امروزه ضروی است که از جمله کارکردهای اساسی دستگاه آموزش و پرورش، تربیت شهروندی دانش آموزانی باشد که از بینش، نگرش و مهارتهای شهروندی مطلوبی برخوردار باشند تا ضمن احساس دلبستگی به میهن و سرزمین خود و رعایت قانون در همه زمینه های زندگی، نقش شهروندی خود را به درستی ایفا نموده و جامعه پذیر شوند و در نهایت بتوانند مشارکت فعالانه و سازنده ای در عرصه های متنوع؛ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره داشته باشند و مهمتر از همه بتوان در مسیر دستیابی به اهداف آموزش در ایران ) 1404 ( قله های پیشرفت و ترقی را طی کرد. هدف اساسی پژوهش حاضر، تبیین نقش نظام آموزشی در ارتقای مهارتهای شهروندی دانش آموزان با تأکید بر چالش ها و ارائه راهکارها است. روش پژوهش به شیوه توصیفی بوده و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و به روش فیش برداری به تحلیل یافته های کیفی پژوهش انجام شده است.

کلید واژگان :

نظام آموزشی، مهارت های شهروندی دانش آموزان، چالش ها، راهکارها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک