چکیده :

امروزه با ازدیاد جمعیت و بزرگ شدن شهر ها مشکلاتی در ارتباط با حمل ونقل به وجود آمده است . با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مهندسی ساخت تونل های مترو این مشکلات تا حدودی بر طرف شده است ،پارامترهای زیادی برای طراحی تونل مترو وجود دارد اما میتوان گفت که مهم ترین پارامتر بحث ایمنی وپایداری تونل میباشد ، این پروژه در راستای تحلیل پایداری تونل متروی خط 2 مشهد با استفاده از نرم افزار Flac میباشد. با توجه به داده های موجود پس از جایگذاری داده ها در نرم افزار و ایجاد خطوط جابجایی در نرم افزار دیده شدکه اگر تونل در توده سنگ سخت حفاری شود پایدار بوده واگر همین تونل با همین مشخصات در یک توده سنگ ضعیف حفاری شود پایدار آن به خطر می افتد و باید سیستم نگهداری بسیار قوی برای آن در نظر گرفت . در این مبحث نمودارهای آنبالانس فورس هردو مورد (توده سنگ قوی و ضعیف) با یکدیگر مقایسه شده است و با توجه با دیگر پارامترها مشخص میشود که آیا قبل از رسیدن به توده سنگ ضعیف مسیر تونل را منحرف کرد و یا یک سیستم بسیار قوی در نظر گرفت.باتوجه به نمودارها و مسائل اقتصادی پیشنهاد شد که از یک سیستم نگهداری بسیار قوی استفاده شود.

کلید واژگان :

پایداری ، تونل ، نگهداری ، Flac



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک