چکیده :

قرآن کریم حسن اخلاقی وعنصرحیات اخلاقی رامنبعث ازفطرت درونی می داندوبدین سان قانون اخلاقی درنفس انسان ازآغاز نقش بسته است اهمیت تعلیم و تربیت بویژه تربیت اخلاقی اگر چه بدیهی است در این مقطع زمانی خاص ازتشخص ویژه اي برخوردار شده، و این بدان دلیل است که تحولات فرهنگی و دگرگونی سامانه ارزشها نیاز به نظام تربیتی منطبق با این تغییر و تحولات را هرچه بیشتر آشکار ساخته است رهبرانقلاب می فرمایند:جوان ما به آموزش و پرورش بستگی دارد، اخلاق ما به آموزش و پرورش بستگی دارد. یک عدهاي مینالند از این که چرا ما از لحاظ اخلاقی جلو نمیرویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینهي اخلاقی جلوتر رفت؛ منتها یکی از شرائطش .این است که ما براي جوانهامان الگو داشته باشیم بنابراین درجستارحاضرنویسنده برآنست باروش تحلیلی اسنادي وتوصیفی وبااستمدادازروایات ائمه وآیات قرآن کریم به ویژگی هاي اخلاقی مربی ومعلم درآموزش وپرورش که سنگ بناي کشور می باشد بپردازد. خشونت وتندي شایدبراي مدتی متربی رابه انجام دادن وظایف خودوادار کند اما هیچگاه ازآنها افرادي باشخصیت وبزرگ نمی سازد تجربه نشان داده است آن اندازه که مصاحبت نیکان وارادت ومحبت آنان درروح موثر افتاده است خواندن صدهاکتاب اخلاقی موثرنبوده است در فضاي ارتباطی معلم نسبت به شاگرد ، به طور مؤ کد، قاعده تواضع باید مراعات شود ، زیرا چنانچه معلم و مربی ، در رفتار خویش فروتنی را تجلی بخشد ، می تواند بدین وسیله اعتماد شاگردانش را به گونه مطلوبی جلب کند

کلید واژگان :

تربیت اخلاق معلم راهکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک