چکیده :

اهمیت اخلاق و تربیت اخلاقی به اسلام و جامعه هاي اسلامی اختصاص ندارد. تجربه نشان داده است که انسان، خواه به دینی آسمانی متدین باشد یا نباشد، هیچ گاه حتی در دوره مدرن و پسا مدرن از تربیت اخلاقی بی نیاز نیست درجستارحاضرنویسنده برآنست باروش تحلیل اسنادي به بررسی اخلاق درنظام آموزش وپرورش کشوربااستفاده ازاخلاق وسیره ائمه )س(بپردازد. ونتایج بیانگرآن است چنانچه آدمی قادر به سلطه بر خویشتن شود ، در پرورش دیگران نیز توفیق خواهد یافت آموزش عملی چون با حواس انسان سروکار دارد، تأثیر عمیق تر و ماندگارتري دارد. از اینرو اگر مسائلی را که به صورت نظري می توان آموزش داد، به صورت عملی نیز آموزش داده شود، انتقال آموزش بهتر صورت می گیرد و اثر آن ماندگارتر است اسلام اجازه نمی دهد کسی به نام تواضع، خود را تحقیر کند و در نظرها سبک و موهون سازد و کرامت انسانی خویش را پایمال کند، مهم این است که در عین تواضع، شخصیت اجتماعی انسان ضایع نشود و خوار و ذلیل و بی مقدار نگردد برنامه انبیا تکریم انسانهاست. بهترین و نها نسا اسـتوارترین اساس براي تربیت ، کرامت ا و نزاهت آنها از حقارت نفس است

کلید واژگان :

اسلام تربیت اخلاق تعلیم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک