چکیده :

ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺟﻮاﻣﻊ و ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮﻻت ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ، ﻧﻘﺶ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﮔﺴﺘﺮش ﯾﺎﻓﺘﻪ. ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﮐﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋهاي در وﻇﺎﯾﻒ و ﮐﺎرﮐﺮد داﻧﺸﮕﺎه ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺧﻮد، ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي، از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺠﺎريﺳﺎزي ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت روي آوردهاﻧﺪ. در واﻗﻊ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻄﺢ رﻓﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺧﻮدﮐﻔﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻟﺬا ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺳﺎزوﮐﺎرﻫﺎ و ﻃﺮاﺣﯽ اﻟﮕﻮي ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺷﺮاﯾﻂ ﺟﺎري ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﺠﺎري ﺳﺎزي ﺿﺮورﯾﺴﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﺮرﺳﯽ روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﺟﺎري در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺣﻮزه ﺗﺠﺎريﺳﺎزي ﭘﮋوﻫﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از دو روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪاي و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا، و در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﮐﻪ در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤﯽ در دﺳﺘﺮس داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﺑﺎ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎو ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﺣﻮزه ﺗﺠﺎريﺳﺎزي در ﮐﺸﻮر ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. و در ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم، ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪي ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ روﯾﮑﺮد ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﻪ ﺗﺠﺎرىﺳﺎزي در ﺑﯿﺶ از 95درﺻﺪ از ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﻌﻤﻞ آﻣﺪه از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺗﺴﻬﯿﻞﮔﺮ و ﺑﺎزدارﻧﺪه ﺗﺠﺎرىﺳﺎزي در ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم و ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ اﻟﮕﻮ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺠﺎريﺳﺎزي در ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدي ﻧﻤﻮدن ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺣﻮزهﻫﺎ و ﺑﺨﺼﻮص ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر ﺿﺮوري اﺳﺖ.

کلید واژگان :

ﺗﺠﺎريﺳﺎزي ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﮋوﻫﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎي اﯾﺮان، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮ



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک