چکیده :

توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان يکی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای پولی و بانکی جهان، صنعت بانکداری الکترونیکی کشور را نیز در سالهای اخیر بهمنظور بهکارگیری اين نوآوری به تکاپو وادار کرده است. به دلیل افزايش روزافزون تجارت الکترونیک و بهکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات، امروزه در اکثر کشورها بخش اعظم فعالیتهای بانکداری از طريق سامانههای الکترونیکی و اينترنتی صورت میگیرد. با توجه به اينکه مبادلات پولی و مالی جزء لاينفک مبادلات تجاری است، درنتیجه طی چند دهه اخیر سامانههای پرداخت الکترونیکی بهتدريج در حال جايگزينی با سامانههای پرداخت سنتی میباشند. در اين میان بانکها نیز با حرکت بهسوی بانکداری الکترونیک و عرضه خدمات مالی جديد نقش شايان توجهی درافزايش حجم تجارت الکترونیکی داشتهاند. شبکه بانکی کشور با درک جايگاه و اهمیت فناوری اطلاعات در سالهای اخیر سرمايهگذاریهای هنگفتی را در بخش سختافزار، نرمافزار و بسترهای ارتباطی و مخابراتی انجام داده که از آن جمله میتوان طرح جامع خودکارسازی سیستم بانکی، دستگاههای خودپرداز، بانکداری اينترنتی، بانکداری با موبايل، تلفنبانک، پايانههای شعب، انواع کارتهای نقدی، اعتباری و بن کارت، دستگاههای کارتخوان، پايانههای نقطه فروش و يا طرحهای جامع منابع انسانی را نام برد.پژوهش حاضر به دنبال آن است تا پس از مرور مفاهیم بانکداری الکترونیک مهمترين موانع گسترش بانکداری الکترونیک را مورد بررسی قرار دهد ، بدين ترتیب که ابتدا برای تعیین عوامل موثر به کمک مطالعات قبلی مدلی را طراحی نموده و سپس با استفاده از تحقیقات میدانی از طريق پرسشنامه اقدام به بررسی تاثیر و اولويت بندی اين عوامل پرداخته است. جامعه آماری تحقیق مشتريان بانکی شهر آمل می باشد و روش نمونه گیری تصادفی بوده است. نتايج تجزيه و تحلیل، تحت عنوان مدل تحقیق در پايان ارائه شده است.

کلید واژگان :

رتبه بندی ، بانکداری الکترونیک ، تجارت الکترونیک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک