چکیده :

امروزه داشتن توان رقابتی اساس بقای شرکتهاست. ازطرف دیگر، برخورداری وحفظ توان رقابتی بیش ازهر چیزی نیازمند اطلاعات است. درواقع به عنوان یکی ازاقلام مهم دارایی های استراتژیک و ابراز بازاریابی به شمار می رود. بنابراین دراین شرایط، هوش رقابتی به شرکت ها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای پیرامون همه امور خود ازقبیل بازاریابی، تحقیق وتوسعه وسرمایه گذاری وراهبرد های کسب وکار اتخاذ کنند. هم اکنون هوش رقابتی به عنوان یک قسمت اساسی درارائه اطلاعات راهبردی به هرسیستم هدفمندبه شمار می رود. اکثر راهبردهای تجاری حول اصول هنر جنگیدن به کارمی روند، بیشتر شرکتهای بزرگ جهت استراتژی ها وتصمیم گیری عملیاتی خود ازهوش رقابتی بهره می برند. همچنین، باافزایش وپیشرفت روزبه روز مشتریان وتقاضا کنندگان کالا و خدمات که سازمان ها وشرکت ها باآنها رو به رو هستند، مدیران اجرایی و مدیران ارشد برای رویارویی با این خواسته های جدیدو نو ودر عین حال پیچیده، می بایست به طریقی به تصمیم گیری های خود سرعت بیشتری بدهند تاجوابگوی این موج عظیم از تقاضا باشند. هدف ازپژوهش حاضر، شناخت وضرورت وجود یک سیستم هوشمندی رقابتی جامع درشرکت های بازرگانی واقع درصنایع پر رقابت امروز است تا شرکت ها بتواند به واسطه آن درکی کلی از یک صنعت و شرکت های رقیب به دست آورده، زمینه های آسیب پذیر خود را شناسایی نموده و به ارزیابی اقدامات استراتژیک بر شرکتهای رقیب وشناسایی حرکت های بالقوه رقیب در برابر موضع یا پایگاه اش دربازاری خاص، بپردازد. به منظور درک این هدف وطی بررسی گسترده ادبیات هوش رقابتی به بررسی نقش هوشمندی رقابتی برعملکرد سازمان پرداخته شده است.

کلید واژگان :

هوش، هوشمندی رقابتی، مدیریت هوشمندی رقابتی، عملکرد سازمان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک