چکیده :

هدف: امروزه نیاز به تفکر استراتژیک به عنوان یک ابزار واگرا در سازمان¬ها کاملأ مشهود است؛ چرا که تفکر استراتژیکی زیربنای دیگر مفاهیم پیرامون مدیریت و استراتژی می¬باشد. تفکر استراتژیک در سازمان¬ها به عنوان یک عامل کلیدی و مهم در اثربخشی و تعالی مدیریت استراتژیک و رسیدن به اهداف سازمانی شناخته شده است. از این رو ارزیابی و سنجش تفکر استراتژیک در مدیران و کارکنان جهت دستیابی به چشم انداز سازمانی، نیازمند توجه بیشتری است. به همین منظور، در این پژوهش از الگوی تفکر استراتژیک لیدکا برای سنجش و بررسی تفکر استراتژیک استفاده گردیده است. روش¬شناسی: جامعه تحقیق شامل مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی می¬باشد که به وسیله جدول مورگان، نمونه تصادفی انتخاب گردید. روش انجام این تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه (پرسشنامه استاندارد لیدکا) جهت گردآوری داده¬ها و از نرم افزار SPSS و آزمون¬های t استیودنت، فریدمن و تحلیل واریانس جهت تصمیم-گیری و ارزیابی معیارهای 5گانه مدل تفکر استراتژیک لیدکا استفاده گردیده است. یافته¬ها: یافته¬های تحقیق نشان داد که جامعه مورد نظر از تفکر استراتژیک مناسبی برخوردار بوده و عنصر تفکر سیستمی دارای بالاترین رتبه اهمیت در بین عوامل پنج¬گانه مدل لیدکا قرار دارد. رتبه¬بندی عناصر تفکر استراتژیک نیز نشان داد که عنصر تفکر سیستمی در جایگاه اول اهمیت، عزم استراتژیک در جایگاه دوم اهمیت، و عناصر پیشروی براساس رویکرد علمی، فرصت¬طلبی هوشمندانه و تفکر در زمان در جایگاه¬های سوم تا پنجم اهمیت قرار دارند. نتیجه¬گیری: با توجه به تحلیل¬های انجام شده می¬توان نتیجه گرفت کرد که متغیرهای کیفی (جنسیت، سن، سطح تحصیلات و سابقه کاری) بر داشتن یک تفکر استراتژیکی در افراد بی¬تأثیر می¬باشد. به عبارت دیگر نمی¬توان گفت افراد با سابقه کاری بالا یا سطح تحصیلات بالاتر و همچنین سن بیشتر، از تفکر استراتژیکی بهره¬مند هستند.

کلید واژگان :

استراتژی، تفکر استراتژیک، مدیریت استراتژیک، اداره ورزش و جوانان، مدل لیدکا



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک