چکیده :

اختلالات یادگیری همواره تاثیرات بسیار زیادی در حوزه های متفاوت عملکردی و اجتماعی بر روی افراد می گذارد، کارکرد های عصبی شناختی می توانند با استفاده از تمرینات توانبخشی شناختی بهبود یابد. مطالعه حاضر با هدف نشان دادن اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکرد های عصبی شناختی (توجه و حافظه) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 22 کودک مبتلا به اختلال یادگیری بوده است که به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر گروه شامل 11 کودک بود. گروه آزمایش طی ده جلسه 5/1 ساعته تحت توانبخشی شناختی قرار گرفتند. افراد هر دو گروه کنترل و آزمایش در جلسه اول و آخر درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمون های عصب شناختی برج لندن، مرتب کردن کارت های ویسکانسین، آزمون رنگ‌واژه‌ی استروپ، خرده مقیاس های حافظه منطقی، بازآفرینی دیداری و فراخنای ارقام آزمون تجدیدنظر شده حافظه وکسلر و خرده مقیاس های طراحی مکعب ها، رمز نویسی و لغات آزمون هوش وکسلر گرفته شد. داده های این پژوهش با آزمون آماریt مستقل، تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرم‌افزار SPSS.20 تجزیه و تحلیل شدند.نتایج پژوهش نشان داد که نمره دقت حافظه کاری گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل بعد از گذراندن جلسات توانبخشی بهبود پیدا کرده است و این تفاوت در سطح 005/0 معنادار است. میتوان این‌گونه نتیجه گرفت که این برنامه درمانی در کارکرد های عصبی شناختی (توجه و حافظه) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری موثر واقع شده است.

کلید واژگان :

توانبخشی شناختی، کارکرد های عصبی، شناختی، اختلال یادگیری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک