چکیده :

امروزه به دليل گسترش شهرها و افزايش جمعيت کلان شهرها، نياز بيشتری به احداث تونل و خطوط قطار شهری احساس می-شود. به دلیل اهمیت و حساسیت تونل¬ها و ایستگاه های مترو، این سازه¬ها باید به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. بدین منظور در این پژوهش بارگذاری استاتیکی و لرزه¬ای ایستگاه سعدی قطار شهری مشهد مورد بررسی قرار گرفته می شود. در ابتدا بارگذاری استاتیکی ایستگاه تحت بارهای سرویس مورد بررسی قرار گرفته و سپس انواع روش¬های مدل¬سازی خاک- سازه و ترکیبات بارگذاری لرزه¬ای بیان شده و در نهایت با در نظر گرفتن فرضیات مورد نظر به وسیله نرم افزارهایPlaxis2D و Sap2000 مقایسه ای بین مدل¬سازی خاک- سازه در نرم افزار تحت بارهای سرویس انجام شده و کانتورهای تغییر شکل افقی خاک نسبت به γFree- field و γ_(free-field) مدلسازی شده و اعوجاجی معادل ، در حالت MDE به سازه تحمیل می‌گردد و میزان ضریب اطمینان SF=1.522، شده و همچنین نقاط بحرانی که بیشترین افزایش تلاش را نشان می دهند مقدار تلاش های خمشی بحرانی همراه با نیروی محوری برای هر یک از نقاط بحرانی با منحنی اندرکنش لنگر- نیروی محوری مقطع متناظر کنترل گردید که نتایج آن به ترتیب برای نقاط بحرانی 1، 2 و 3 بررسی شد، که نتایج قابل قبولی است.

کلید واژگان :

قطار شهری، ایستگاه میدان سعدی، بارگذاری، مدل خاک- سازه، Plaxis2D،Sap2000



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک