چکیده :

یکی از صنایعی که امروزه بیش از پیش در توسعه پایدار نقش دارد، صنعت گردشگری است؛ صنعتی که جهانی بوده و به عنوان یک کسب و کار بزرگ تلقی می¬گردد و امروزه از توسعه¬ی این صنعت با توجه به نقش مهمی که در توسعه¬ی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور استقبال می¬شود. همچنین توجه به این صنعت برای کشورهای در حال توسعه¬ای نظیر ایران که به میزان بسیار زیادی به درآمدهای نفتی وابسته است یک ضرورت تلقی می¬گردد. بنابراین هدف پژوهش حاضر رتبه¬بندی استراتژی-های توسعه گردشگری از جمله استراتژی تهاجمی، محافظه¬کارانه، رقابتی و استراتژی تدافعی براساس شاخص¬های رقابت¬پذیری گردشگری یعنی شاخص¬های شرایط محیطی، شرایط فعالیت و سیاست گردشگری و مسافرت، زیرساختها، منابع طبیعی و منابع فرهنگی در نظر گرفته شد که از این لحاظ هدف پژوهش حاضر کاربردی است. بدین منظور، ساختار تصمیمی تدوین و قرار شد استراتژیهای توسعه پایدار صنعت گردشگری براساس 5 معیار اساسی در قالب مدل سیستم بازخور اصلاح شده، رتبه بندی شود. لذا پرسشنامه ای تخصصی حاوی 11 ماتریس مقایسات زوجی تهیه و میان 30 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های شمالی کشور به روش نمونه گیری قضاوتی توزیع و پس از جمع آوری به کمک فرایند تحلیل شبکه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که استراتژی تهاجمی جهت بهره برداری از ظرفیتهای موجود و دست نخورده گردشگری مناطق شمالی کشور از اولویت بالاتری نسبت به سایر استراتژیها برخوردار است.

کلید واژگان :

استراتژي توسعه، صنعت گردشگری، شاخص های رقابت پذیری گردشگری، مدل سیستم بازخور اصلاح شده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک