چکیده :

بدون شك يكي از روش¬هاي برتر و مطمئن توليد محصولات كشاورزي در جهت توسعه پايدار روستايي، روش توليد گلخانه¬اي است. لذا در سال¬هاي اخير به منظور مقابله با موانع موجود هم¬چون خشکسالي، محدوديت¬های فصلي و استفاده بهينه از منابع محدود آب و خاك، اين روش مورد استقبال کشاورزان سراسر جهان، از جمله ايران قرار گرفته است. بنابراين شناخت عوامل مؤثر بر موفقيت تعاوني¬هاي توليدي محصولات خارج از فصل و تأثير آن بر توسعه پايدار روستايي از مباني پايه اين پژوهش مي¬باشد که با هدف درک و اولويت¬بندي عوامل مؤثر بر موفقيت تعاوني¬هاي توليدي محصولات خارج از فصل و تأثير آن بر توسعه پايدار روستايي در شهرستان کرمانشاه انجام گردید. روش پژوهش حاضر توصيفي- پیمایشي است. 58 نفر از خبرگان تعاوني¬هاي توليدي، به عنوان نمونه آماري، انتخاب شده¬اند. ابزار اندازه¬گيري پرسشنامه بود، روايي صوری و محتوایی آن با نظر اساتيد آموزش و ترويج کشاورزي دانشگاه رازي انجام گردید. پايايي آن با محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ 82/0 بدست آمد. داده¬هاي حاصله با استفاده از تکنيک AHP و نرم افزار Expert Choice مورد بررسي قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان مي¬دهد که عامل آموزشي بالاترين رتبه و متغيرهاي ديگر مانند عوامل شخصيتي، فرهنگي- اجتماعي، مديريتي و اقتصادي در اولويت¬هاي پايين¬تر قرار گرفته¬اند.

کلید واژگان :

محصولات خارج از فصل، موفقيت، تعاونی¬های توليدی، توسعه پايدار روستايي، AHP



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک