چکیده :

امروزه مهمترین و حیاتی‌ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. در سازمان توانمند، کارکنان نیروی محرکه اصلی به شمار می‌روند، این کارکنان هستند که با احساس هیجان ، مالکیت، افتخار و احساس مسئولیت بهترین ابداعات و افکار خود را پیاده سازی می کنند.توانمند‌سازی ظرفیت‌های بالقوه ای را برای بهره‌برداری از سرچشمه توانایی‌های انسانی، که از آن استفاده کامل نمی‌شود در اختیار می‌گذارد. بر همین اساس با توجه به تحولات فضای رقابتی کنونی، توجه به سرمایه روانشناختی قش بی بدیلی در تعیین و تعالی سازمانی کارکنان دارد. در اين پژوهش نیز قصد بر اين است تا تأثير سرمایه روان‏شناختی بر تعالی سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش بررسي شود. جامعه آماري شامل تمامی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان اردبيل است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 165 نفر بدست آمد که بر اساس روش نمونه گيري تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری مولفه هاي سرمایه روانشناختی و تعالی سازمانی کارکنان از پرسشنامه لوتانز و همکاران (2007) استفاده شد. روايي پرسشنامه به صورت روایی صوري و محتوایی» و پايايي پرسشنامه نیز با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. تخمین مدل بر اساس روش همبستگی و رگرسیون با بکارگیزی نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. نتايج نشان داد که مؤلفه‏هاي سرمايه روان‏شناختي بر تعالی سازماني اثر مثبت و معني‏داری دارد. از بین مؤلفه‌های سرمايه روان¬شناختي بیشترین تاثیر را بر روی تعالی سازماني دارد.

کلید واژگان :

سرمايه روان¬شناختي، تعالی سازمانی، کارکنان، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان اردبيل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک