چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين متغيرهاي بيگانگي سازماني با كيفيت زندگي كاري معلمان مقطع ابتدايي شهر اردبيل در سال تحصیلی93-1392 انجام شد. در این مطالعه روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت. از جامعه معلمان ابتدایی شهر اردبیل تعداد 217 نفر جهت جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش نمونه گیری تصادفي مرحله ای انتخاب گرديد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های كيفيت زندگي كاري والتون با مقدار پایایی برای نمونه معلمان(94/0)، بيگانگي سازمانی محقق ساخته با مقدار پایایی (74/0)، استفاده شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر میانگین، میانه، فراوانی، درصد و... و روش های آمار استنباطی مثل آزمون همبستگی و روش رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه بدست آمده نشان می دهد که بین بیگانگی سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون نشان می دهد که کیفیت زندگی کاری معلمان تنها توسط مولفه بی هنجاری متغیر بیگانگی سازمان پیش بینی شده است.

کلید واژگان :

بيگانگي سازماني، كيفيت زندگي كاري ـ معلمان آموزشي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک