چکیده :

در دنیای امروز استفاده بازاریابی رابطه‌مند برای بازاریابان، در کنار درک صحیح رفتار مصرف‌کننده و رفع به‌موقع و بهینه خواسته و نیاز آنان میسر می‌باشد از طرفی استفاده از بازاریابی ویروسی با ظهور اینترنت و خصوصاً شبکه‌های اجتماعی در ایران رونق بسیار خوبی داشته است. در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر بازاریابی رابطه‌مند و ابعاد آن از قبیل اعتماد، تعهد، ارتباطات، مدیریت تعارض و بازاریابی ویروسی بر رفتار مصرف‌کننده بررسی شود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری داده توصیفی، از نوع همبستگی است. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر به دست آمد که به روش نمونه‌گیری غیر تصادفي در دسترس بین مشتریان شرکت‌های بیمه پاسارگاد در شهر اردبیل توزیع و به‌صورت تکمیل‌شده جمع‌آوری گرديد. گردآوري داده‌های موردنیاز با پرسشنامه انجام گرفت. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی رابطه‌مند و ابعاد آن بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر مثبت و معناداری دارد. و همچنین تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی ویروسی بر رفتار مصرف‌کننده نیز تائید شد. نهایتاً بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت رفتار مصرف‌کننده ارائه گردید.

کلید واژگان :

بازاریابی رابطه‌مند، بازاریابی ویروسی، رفتار مصرف‌کننده، شرکت بیمه‌های استان اردبیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک