چکیده :

سازمان‌ها به طور فزاينده راه‌هايي را جهت افزايش بازگشت سرمايه از منابع تخصيص داده شده در فعاليت‌هاي زنجيره تأمين كنندگان جستجو مي‌كنند و همواره با دو انتخاب، يكي بيشينه كردن خدمات ارائه شده و دومي‌كمينه كردن هزينه‌هاي درگير در ارائه دادن سطوح از قبل تعيين شده خدمت، مواجه هستند. امروزه مديريت زنجيره تأمين ( SCM) در صنايع خودرو مورد توجه روز افزون قرار گرفته است. يكي از مهمترين بخش‌هاي SCM ، مديريت لجستيك بوده و مديريت موجودي نقش محوري در مديريت لجستيك دارد. در اين تحقيق، طراحي يك مدل رياضي براي مديريت موجودي بوسيله برنامه‌ريزي با اهداف چندگانه تشريح شده است. يافته مشخص اين تحقيق دستيابي به يك مدل رياضي چند تابع هدفي است كه ورودي آن ميزان تقاضاي ساليانه قطعه، ظرفيت توليد تأمين كننده، نوع بسته بندي قطعه و... بوده و خروجي آن، حجم توليد (ميزان سفارش)، ميزان انبارش مورد نياز براي هر يك از شركاء در انبارهاي مياني، ميزان زمانبندي بچ‌هاي ارسالي از شركاء و... مي‌باشد كه در آن به كاهش هزينه‌هاي حمل و نقل، بهينه نمودن تعداد دفعات ارسال محموله از سوي تأمين كنندگان و كاهش تعدد دريافت محموله در شركت مادر پرداخته مي‌شود. اين تحقيق كه يك مجموعه تحليلي – رياضي مي‌باشد، علاوه بر شناخت ويژگي‌هاي زنجيره تأمين كنندگان مواد اوليه و ارتباط آن با شركت مادر، از مدل رياضي برنامه‌ريزي خطي بهره گرفته و روابط شناخته شده را بطريق رياضي تحليل مي‌نمايد. در نهايت با توجه به جامعه آماري كه در اين تحقيق گروه خودروسازي سايپا در نظر گرفته شده، مدل رياضي تدوين شده مورد آزمايش قرار گرفته و خروجي آن با مقادير واقعي در شركت سايپا مقايسه گرديده كه نتايج بدست آمده، از نظر كارشناسان و مديران ذيربط قابل قبول واقع شده است.

کلید واژگان :

زنجيره تأمين - تأمين كنندگان - تسهيم سفارش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک