در این مقاله نگرشهای دیگری¬ستیزانه را در کتابهای درسی فارسی عمومی دانشگاهی با بررسی درسهایی از کتاب درسی دانشگاهی قند پارسی با رویکرد ساخت¬شکنی، تحلیل محتوای انتقادی و نظریۀ پسااستعماری به طور تحلیلی بررسی کرده¬ایم. هدف ما در این مقاله نشان¬دادن این موضوع بسیار مهم است که عدم نظارت دقیق مسئولان فرهنگی کشور، که متولیان چاپ و نشر کتابهای درسی دانشگاهی هستند، نسبت به درسهایی که محتوای نژادپرستانه و دیگری¬ستیز دارند، آسیب جدّی و مهمّ را به ذهنیّت مخاطبان جوان دانشگاهی و اتحاد ملی و انسجام اسلامی کشور کثیرالاقوام مثل ایران می¬تواند وارد کند. نتیجۀ تحقیق نشان می¬دهد که گفتمان باستان¬گرای آریایی¬پرست مبتنی بر ایدئولوژی ضد ترک و ضد عرب در ایران، اساساً گفتمانی وارداتی از غرب و دارای وجهه¬ای استعماری، نژادپرستانه، ضد ایرانی و ضد اسلامی است. این گفتمان با رواج اسلام¬ستیزی، عرب-ستیزی و ترک¬ستیزی در پوشش وطن¬پرستی و در قالب متون تاریخی و ادبی قصد نابودکردن اتحاد ملی و انسجام اسلامی بین اقوام متعدد ایران را دارد. از این رو باید از ترویج این گفتمان، به¬ویژه در کتابهای درسی دانشگاهی به شدّت اجتناب کرد.
کلید واژگان :کتابهای درسی دانشگاهی، زبان و ادبیات فارسی، نگرشهای دیگری¬ستیزانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6155195309591589
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : مجموعه مقالات «سومین همایش بین المللی زبان و ادبیات فارسی»
- برگزار کنندگان : دانشگاه شهید بهشتی تهران
- تاریخ ثبت : 1397/12/16 13:34:55
- ثبت کننده : اختيار بخشي
- تعداد بازدید : 199
- تعداد فروش : 0