چکیده :

امروزه با رشد رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی، تقاضای حمل و نقل نیز رشدی روز افزون داشته است. بسیاری از کشور ها به دنبال دسترسی به ارائه خدمات حمل و نقل به قیمت ارزان می باشند. تلاش ما در این مقاله بر این است که بتوانیم با در نظر گرفتن شاخص های مهم در زمینه حمل و نقل و وضعیت های مختلف حمل کالا، بهترین حالت را با توجه به آرمان های تعریف شده انتخاب کرد و رتبه بندی به طوری که کمترین هزینه را در پی داشته باشد. شاخص ها و معیار هایی که در این پژوهش جهت انتخاب بهترین حالت بارگیری کانتینر ها تعیین شده است همان معیار هایی هستند که توسط کارشناسان و متخصصان شرکت حمل و نقل )شرکت کشتیرانی سیما مارین( با توجه به اهمیتی که برای شرکت داشته است مشخص شده است، این شاخص ها شامل هزینه حمل و نقل، حجم کانتینر ها، تعداد کانتینر های قابل حمل ) 02 فوتی و 02 فوتی( می باشد، به طوری که شاخص های تعریف شده توسط شرکت اهمیت یکسانی نداشته است و بنا به ضرورت، به هر کدام از این شاخص ها وزن هایی توسط کارشناسان شرکت به شاخص ها در نظر گرفته شده است. برای استفاده از اوزان تعیین شده به طور منطقی و حساب شده از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. هدف ما در این پژوهش انتخاب بهترین گزینه حمل کانتینر ها در شرایطی است که میزان تقاضا برای حمل کالا بیش از ظرفیت کشتی حمل کننده خواهد بود که از آن به عنوان نقطه بحرانی در بارگیری کانتینر ها نام برده می شود، توسط یکی از تکنیک های می باشد خواهد بود. )TOPSIS( به نام )MADM( تصمیم گیری چند شاخصه

کلید واژگان :

نقطه بحرانی، ،)TOPSIS( ،)MADM( آنتروپی شانون، تصمیم گیری چند شاخصه الگوی حمل و نقل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک