چکیده :

از عوامل موثري که در بهبود درس ریاضی می تواند اثر بخش باشد فعالیت هاي مکمل و فوق برنامه است که قسمتی از فرایند تدریس فعال و پویاست. این فعالیت ها را می توان به گونه اي در تدریس طراحی نمود که فرصت اندیشیدن، حل مساله، ایجاد انگیزه و تثبیت یادگیري را به دنبال داشته باشد. تجارب نگارنده در بررسی هاي گوناگون و بررسی حاضر خصوصا در درس ریاضی حاکی از این امر است که این فعالیت ها، هم چون کاربرد یادگیري در محیط و فضاي پیرامون دانش آموزمانند خانه، مسجد، پارك و نیز اجراي نمایش از زندگی دانشمندان ریاضی و... همگی به خوبی خواهند توانست در تحقق اهداف مهم ریاضی یاري گر معلم باشند. روش تحقیق در این بررسی،شبه آزمایشی با استفاده از گروه گواه و آزمایش می باشد. از آنجا که فعالیتهاي مکمل و فوق برنامه بخشی از برنامه هاي رسمی و غیر رسمی دانش آموزان را در بر می گیرد،که در خارج از کلاس و مدرسه به عنوان راهبردهاي دانش آموزان در عبور موفقیت آمیز از موانع برنامه درسی طرح می گردد و اینگونه فعالیتها با مشارکت دانش آموزان ومعلمان به فعلیت می رسدو موجب غناي برنامه دزسی و تعمیق یادگیري می شود ، و همچنین توجه به استعدادهاو نیازها و علایق متفاوت دانش آموزان در پرورش توانمندیهاي بالقوه آنان براي انجام وظایف و مسئولیتهاي فردي واجتماعی مورد تاٌکیداست ، واز طرفی تاٌثیر متقابل این برنامه ها در ایجاد پیوند بین مدرسه و جامعه را به دنبال خواهد داشت که این ارتباط از دو ویژگی تنوع وعدم تمرکز در طراحی و اجراء برخوردار خواهند بود.

کلید واژگان :

تثبیت یادگیري، موانع برنامه درسی، فعالیت مکمل، فوق برنامه، اهمیت ریاضی، اهداف ریاضی در متوسطه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک