هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرسختی روانی و امیدواری با انگیزش تحصیلی دانش آموزان می باشد. این پژوهش از نوع هبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسرانه پایه دوم متوسطه شهرستان مراغه در سال تحصیلی 1397-98 می باشد. از بین جامعه مذکور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران، پرسشنامه امیدواری اسنایدر و پرسشنامه سرسختی روان شناختی اهواز . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سرسختی روانی و انگیزش درونی همبستگی مستقیم معنادار وجود دارد (05/0p< ) و بین سرسختی روانی و انگیزش بیرونی همبستگی معناداری وجود ندارد (05/0p>). همچنین بین امیدواری و انگیزش درونی همبستگی مستقیم معنادار وجود داشته (01/0p<) و بین امیدواری و انگیزش بیرونی همبستگی غیرمستقیم معنادار وجود دارد. (01/0>p) . به طور کلی یافته های این پژوهش بیانگر ارتباط دو متغیر امیدواری و سرسختی روان شناختی با انگیزه تحصیلی می باشد. از یافته های بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد که انگیزش تحصیلی درونی می¬تواند امیدواری و سرسختی روانی را در دانش آموزان افزایش دهد.
کلید واژگان :سرسختی روانی، امیدواری، انگیزش تحصیلی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک