رفتار شهروندی سازمانی رفتارهای خودجوشی است که کارکنان را در وضعیتی قرار میدهد که به صورت داوطلبانه و فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. در این میان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداختها و برابری در رویههای سازمانی و همچنین منصفانه بودن رفتارهای بین شخصی در سازمان نقش بسزایی در تشویق و توسعهی رفتار شهروندی سازمانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عدالت سازماني و رفتارهاي شهروندي سازماني در بانک اقتصاد نوين است. روش تحقيق توصيفي و از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه پرسنل بانک اقتصاد نوين تشکيل دادند که جهت انتخاب نمونه¬های آماری از روش طبقه اي تصادفی ساده با تخصیص متناسب استفاده شده است. جهت گردآوري اطلاعات از پرسش¬نامه رفتار شهروندي سازماني (پودساکف و مکنزی) و پرسش¬نامه عدالت سازماني (نیهوف و مورمن) استفاده شد که در مجموع 350 پرسش¬نامه بين پاسخ دهندگان توزيع شد. جهت تایید یا رد فرضیات پژوهش از آزمون¬های آماری K-S، ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تمام ابعاد عدالت سازماني و تمامي ابعاد رفتارهاي شهروندي سازماني ارتباط وجود دارد. همچنین ابعاد عدالت مراوده اي، عدالت رويه¬اي و عدالت توزيعي به ترتيب با بیشترین ضریب بتا بیشترین تاثیر را بر رفتارهاي شهروندي سازماني داشتند. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت ارتقاء بروز رفتارهاي شهروندي سازماني ارائه شد.
کلید واژگان :رفتار شهروندی سازمانی ، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت مراوده ای
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142064832531950
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
- برگزار کنندگان : دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی
- تاریخ ثبت : 1393/10/17 20:02:05
- ثبت کننده : شورش احمدی
- تعداد بازدید : 513
- تعداد فروش : 1