در این مقاله سعی شده است مسئله بکارت، به مسئله¬ای فرهنگی، به مثابه یکی از شروط پاکی قبل از ازدواج در میان مردم ایران، بررسی شود. لذا شرایط عینی این مسئله که مستقیما در زمینه ازدواج و نهاد خانواده بروز می¬یابد با معنای بکارت، یا برساخت اجتماعی بکارت در نزد گروه¬های ذینفع توأمان با یکدیگر سنجیده می¬شوند؛ در این میان مسائل حقوقی و فقهی بکارت شرایط عینی ای هستند که زاییده ایدئولوژی پدرسالار و در عین حال بازتولید کننده این ایدئولوژی هستند. لذا مسئله بکارت مسئله¬ای پیچیده و چندبُعدی است و به سادگی با شعارهای تبلیغاتی دینی( و حتی ضد دینی) قابل تبیین نمی¬باشد. از آنجا که گروه¬های ذینفع بسیاری در این مسئله نقش دارند، مسئله بدل به مسئله¬ای اجتماعی می¬شود. لذا عمده کانون توجه ما در این مقاله، بحث پیرامون برساخته¬های ذهنیتی یکی از مهم¬ترین گروه¬های ذینفع این قضیه، یعنی دختران ازدواج نکرده با بازه سنی 28 تا 35 سال است. روش این مطالعه کیفی بوده و سعی برآن شده که با نزدیک شدن به دنیای پروبلماتیک این دختران، به کنه ساختارهای ذهنی این گروه ذینفع و نیز جایگاه آنها در ساختارهای عینی کلی گروه¬های ذینفع و نهاد ازدواج و خانواده پی ببریم. وجه مردم¬شناسانه کار اما در رهگذر بررسی دلالت¬های فرهنگی مسئله بکارت( چه در وجه عینی و چه در بعد ذهنی آن )نمود می¬یابد.
کلید واژگان :بکارت، گروه های ذی نفع، خانواده، ازدواج، فرهنگ .
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6157734120698888
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : سومین همایش بین المللی افق های نوین در علوم انسانی و مدیریت
- برگزار کنندگان : انجمن افق های نوین علم و فن آوری
- تاریخ ثبت : 1398/10/05 09:50:06
- ثبت کننده : زهرا قنبرپور
- تعداد بازدید : 119
- تعداد فروش : 0