چکیده :

هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عوامل مؤثر (مراقبه، برخورد عادلانه، انتقاد دانش آموزان و رضایت تحصیلی) بر توسعه اخلاق آموزشی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه پسرانه مدارس غیردولتی آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95- 1394بالغ بر 8789 نفرتشکیل داده اند . برای انتخاب گروه نمونه با استفاده از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از جدول مورگان تعداد 382 نفر انتخاب شدند. مقیاس¬های مورد استفاده در این پژوهش عبارت بوده است از پنج نوع پرسشنامه است:1.پرسشنامه محقق ساخته مراقبه دانش آموزان (مشتمل بر15 گویه)،2. پرسشنامه محقق ساخته برخورد عادلانه با دانش آموزان (مشتمل بر18 گویه)،3. پرسشنامه محقق ساخته انتقاد دانش آموزان(مشتمل بر21 گویه)، 4. پرسشنامه محقق ساخته رضایت تحصیلی (مشتمل بر12 گویه)، 5. پرسشنامه محقق ساخته توسعه اخلاق آموزشی ( مشتمل بر 10 گویه). روایی پرسشنامه ها به روش روایی محتوا و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSv.20 به صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزيع فراواني، ميانگين، درصد، انحراف معيار) و آمار استنباطی(روش همبستگی و رگرسیون ) استفاده گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای مراقبه، انتقاد، برخورد عادلانه ورضایت رابطه مثبت و معناداری با توسعه اخلاق آموزشی دارند و حدود 47 درصد از تغييرات اخلاق آموزشی را تبيين مي‌کنند.

کلید واژگان :

مراقبه دانش آموزان، انتقاد دانش آموزان، برخورد عادلانه با دانش آموزان، رضایت تحصیلی، توسعه اخلاق آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک