چکیده :

در دنیای صنعتی امروز، استفاده از روش¬های مختلف برای اجرای پروژه¬های تحقیق و توسعه و به حداقل رساندن خطای پروژه¬ها امری بسیار ضروریست به طوری که یکی از اهداف در هر پروژه کاهش خطای ناشی از طراحی، اجرا و در نتیجه آن کاهش هزینه¬های مرتبط با پروژه است. QFD یا گسترش عملکرد کیفیت یکی از روش¬هایی است که می¬تواند در بحث طراحی و اجرا با مشخص کردن نیازهای اولیه مشتری نقش بسیار مهمی در اجرا و مدیریت پروژه¬های تحقیقاتی، کاهش هزینه و مدیریت تحقیق و توسعه داشته باشد. در پژوهش حاضر با استفاده از این روش و با استفاده از متد خانه کیفیت، شناسایی و بررسی نیازهای مشتری انجام شد و نتایج آن مهمترین و اثرگذارترین پارامترهای موثر بر مشتری را مشخص کرد. اصلی¬ترین نیازهای مشتری شامل ایمنی بالا، سهولت نصب و روانی حرکت قطعه با امتیازهای 2/9، 7/8 و 2/8 گزارش شد. همچنین با تشکیل ماتریس ارتباطات الزامات فنی و مهندسی با نیازهای مشتری، اصلی¬ترین الزامات مشتری مشخص و در نهایت نتایج نشان داد که خروجی تکنیک QFD با نیازمندی¬های مشتری مرتبط بوده و استفاده از خروجی¬های این روش می¬تواند در مراحل بعدی (طراحی و آنالیز) و در نتیجه آن مدیریت تحقیق و توسعه در طول پروژه های تحقیقاتی بسیار مفید واقع شود.

کلید واژگان :

گسترش عملکرد کیفیت، الزامات مشتری، خانه کیفیت، مدیریت پروژه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک