چکیده :

امروزه صنعت خودرو از صنایع بسیار مهم در کشور است که مجموعه¬¬ای از ویژگی¬های مهم مانند الزامات ایمنی، الزامات کیفی، اشتغال زایی و بازار گسترده فروش را دارا می¬باشد. استانداردهای ISO/TS 16949 و IATF 16949 استانداردهایی هستند که هدف آنها، نزدیک کردن خواسته¬ها و انتظارات مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت و ایجاد زبان مشترک بین مشتری و خودروساز می¬باشد. استاندارد ISO/TS 16949 در سال 2016 میلادی با تغییراتی به استاندارد IATF 16949 ویرایش شد. این استاندارد نیز مشابه با نسخه قبلی خود بر پایه ISO 9001:2015 تدوین گردید. در پژوهش حاضر با شناخت تغییرات ایجاد شده در استاندارد، با استفاده از بررسی سیستم مدیریت کیفیت پنج سازمان مختلف، نقاط ضعف و تغییرات لازم بررسی و نتایج نشان داد که نقاط ضعف اساسی در سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد مذکور، شامل تفکر مبتنی بر ریسک، رهبری، توسعه تامین کنندگان و صلاحیت ممیزان اول و دوم شخص بوده است. همچنین نتایج نشان داد نیاز است سازمان¬ها نگرش تفکر مبتنی بر ریسک را در واحدهای خود پیاده کرده و برنامه مشخصی برای رسیدگی به ریسک¬ها و فرصت-ها داشته باشند. در بحث تحقیق و توسعه نیز نتایج نشان داد استفاده از روش DFMEA در فاز طراحی تا حدود زیادی می¬تواند پاسخگوی نیازهای مشتری و الزامات استاندارد در بحث تفکر مبتنی بر ریسک باشد.

کلید واژگان :

مدیریت کیفیت، IATF 16949، ISO/TS 16949، مشتری.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک