چکیده :

در دنیای کسب و کار امروز، نقش قابلیت های راهبردی برای بقاء و حفظ مزیت رقابتی بسیار مهم است. در همین راستا یکی از قابلیت های مزیت آفرین سازمانها در قرن حاضر، دوسوتوانی سازمانی است که به عنوان توانايي سازمان در اجراي فعاليتهاي راهبردی متنوع و رقابتي اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دوسوتوانی سازمانی در اثرگذاری قابلیت های راهبردی بر عملکرد شرکت های استارت آپی انجام گرفت. جامعه آماری، مدیران شرکت های استارت آپی مستقر در پارک علم و فناوری استان تهران بودند که با روش نمونه¬گیری در دسترس 165 مدیر برای نظرسنجی انتخاب شدند. برای گرد آوري داده ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی سازه آن به کمک تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.893 به دست آمد. تحلیل داده ها بر اساس مدلسازی معادله ساختاری انجام گرفت. یافته های تحلیل داده ها حاکی از آن است که قابلیت های راهبردی بر دوسوتوانی سازمانی و عملکرد شرکت های استارت آپی تاثیر دارد. همچنین دوسوتوانی سازمانی نقش میانجی را در رابطه بین قابلیت های راهبردی و عملکرد شرکت ها ایفاء می نماید. از این رو شرکت های استارت آپی باید ضمن تقویت قابلیت¬های راهبردی، دوسوتوانی سازمانی را نیز در کسب و کار خود مد نظر قرار داده و تقویت نمایند.

کلید واژگان :

قابلیت های راهبردی، دوسوتوانی سازمانی، عملکرد شرکت، استارت آپ.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک