چکیده :

از اوايل دورة قاجار، سياحان بسياري توانستند اطلاعات كم نظيري دربارة زنان ارائه دهند . زيبايي زنان ايراني از نكاتي است كه نظر سياحان اروپايي را به خود جلب كرده است. بازتاب اين زيبايي را در نقاشي هاي اين دوره به وفور مي بينيم. اما نكت هاي كه جلب توجه مي كند تفاوت فاحش عكسهاي بازماندة زنان دورة قاجار با سفرنامه ها و نقاشي هاي اين دوره است. آنچه در اين پژوهش مطالعه شده، بررسي صحت سيماي زنان دورة قاجار بر اساس مدارك تصويري زنان در نگارگري و عكاسي و تطبيق آن ها با نگاشته¬هاي سفرنامه هاست. گردآوري مطالب در اين پژوهش كتابخانه اي است و به طريقة تاريخي تحليلي نگاشته شده است. بر اين اساس، پرسش هاي اين مقاله بدين ترتيب است: سيماي ظاهري زنان در نقاشي قهوه خانه ای هاي دورة قاجاريهچگونه به تصویر کشیده میشد ؟ و در صورت تفاوت در سيماي ظاهري زناني كه در مدارك ياد شده، چه عامل يا عواملي سبب اين موضوع شده است؟ نتيجة بررسي ها نشان مي دهد كه ما شاهد نوعي تفاوت در ميان عكس هاي برجاي مانده با نقاشي هاي اين دوره هستيم. در دورة قاجار، هنرمند نقاش در ترسيم چهرة زن به آرما نگرايي و عدم شبيه سازي گرايش داشت. مي توان گفت زن در تصويرنگاري هاي اين دور ه، اعم از عكس يا نقاشي، ابزاري در جهت بيان شكوه قدرت و سلطنت است.

کلید واژگان :

بازنمایی. نقش زن. نقاشی. قهوه خانه. دوره قاجار.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک