امروزه بودجهریزی عملیاتی یکی از موثرترین و مرسومترین روشهای بودجهریزی در جهان است. بودجهریزی موثر و کارا نیازمند شناسایی عملیات، برنامهها و اهداف سازمان میباشد، بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی برنامهها و عملیات موثردر بودجهریزی عملیاتی جهت تحقق اهداف و سیاستهای وزارت آموزش و پروش در قالب مدل مفهومی میباشد. با استفاده از روش کتابخانهای مؤلفههای پژوهش استخراج و بهمنظور اعتباربخشی و ارتقای کیفیت مدل پژوهش از طریق مصاحبه با 40 نفر از متخصصین مالی و اقتصادی کشور به روش دلفی و آزمون آماری لاوشه و آلفای کرونباخ روایی و پایایی مدل تأیید و سپس با آزمونهای اقتصاد ستجی ضریب همبستگی اسپیرمن و خیدو برای نمونه آماری 103 مولفهها تایید و مدل مفهومی پژوهش طراحی و معرفی شد. مدل پژوهش نشان میدهد که در خصوص اعتبارات سرمایهای تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی، نوسازی و ایمن مدارس، ایجاد محیط ورزشی مجهز و مناسب، تهیه لوازم الکترونیکی، سخت افزاری، نرمافزاری و فناوری اطلاعات، در خصوص اعتبارات هزینهای برگزاری دورههای آموزشی مؤثر و مرتبط برای فرهنگیان، افزایش حقوق و دستمزد، پاداش و تشویق فرهنگیان نمونه، جریمه فرهنگیان خاطی، جریمه و تشویق دانشآموزان خاطی و نمونه، برگزاری کارگاههای آموزشی، اردوهای علمی و فرهنگی، دورههای فوق برنامه جهت آگاهی از مسائل روز، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتیاد، ازدواج، دین، مذهب و در خصوص اعتبارات اختصاصی تشویق معلمان و دانشآموزان به سمت تولید و دانش کاربردی، محصولات دانشبنیان و فروش محصولات و طرحهای پژوهشی واختصاص درآمدهای آن به وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان درآمد اختصاصی از مهمترین مولفهها در بودجهریزی آموزش و پرورش میباشد.
کلید واژگان :وزارت آموزش و پرورش، بودجهریزی، اعتبارات جاری، اعتبارات عمرانی، اعتبارات اختصاصی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک