چکیده :

با توجه به اینکه انسان موجودیست اجتماعی که برای حل مشکلات معیشتی و تهیه مایحتاج اولیه زندگی به دیگر انسانها احتیاج دارد ، از دیرباز دست به تبادل پایا پای کالاهای مورد نیاز خود زده است که پس از گذر زمان بلحاظ رشد تمدن و شهر نشینی فضایی را خلق کرده که جوابگوی تمامی نیازهای مادی انسان باشد ، از این رو نحوه قرار گیری و مکان یابی بازار بعنوان مرکز اقتصادی و مرکز رونق بخشی به شهرها بسیار مهم است . از طرفی دیگر با پیدایش اسلام و بهبود وضعیت کسب و کار فضای بازار رونق گرفت که این مهم طراحان شهری را بر آن داشت که با توجه به اصول و مبانی شهرسازی اسلامی دست به تکامل فضای بازار به عنوان نبض تپنده شهرهای اسلامی بزنند و به طور کلی این سوال در ذهن مطرح می شود که عوامل مؤثر و تاثیر گذار بر نحوه قرار گیری و شکل گیری فضای بازار در شهرهای اسلامی چیست ؟ و بصورت کلی عواملی همچون دسترسیها و عناصر معماری اسلامی موجود در بازار و تاثیر جانمایی محله و راستای ورودی شهر و ... بر شکل گیری و نحوه قرار گیری بازار در شهر اسلامی نقش دارد. روش انجام تحقیق پیش رو از نوع توصیفی- تحلیلی و روش مطالعه کتابخانه ای و مشاهده مستقیم میدانیست.

کلید واژگان :

بازار، معماری اسلامی، عناصر اسلامی، شهر اسلامی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک