چکیده :

نوآوري بازاریابی در کسب و کار امروز و بازارهاي رقابتی جهانی، بسیار کاربردي و عملیاتی به نظر میرسد، چون که در بازارهاي امروزي رضایت مشتري و توجه به نیازها و خواسته هاي آنها هدف شرکت هاست. قاعده موفقیت در محیط رقابتی جدید، تمرکز روي نوآوري است؛ این نوآوري نه تنها از دید فناوري بلکه شامل نوآوري در سازمان و نوآوري در بازار نیز می باشد. نوآوري به طور فزاینده اي به عنوان یکی از عوامل کلیدي موفقیت بلندمدت شرکتها در بازارهاي رقابتی تبدیل شده است، چرا که شرکتهاي با ظرفیت نوآوري بالا قادر خواهند بود با سرعت بیشتر و به نحوه بهتري خود را با چالشها و تغییرات محیطی تطبیق دهند. بنابراین نوآوري نقش مهمی در ایجاد ارزش آفرینی و حفظ مزیت رقابتی ایفا می کند. هم چنین نوآوری برای روانه سازی یک محصول به بازار ، برای رقابت پذیری برند و فروشنده، الزامی و مهم است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر متقابل نوآوری بازاریابی و فروش رقابتی با حضور برند رقابتی در مورد برند های برتر در سطح استان تهران می پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي و از نظر شيوه گردآوري اطلاعات تحقيق توصيفي از نوع پیمایشی و از شاخه متدولوژی مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل 153 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد و خبرگان برندهای برتر استان تهران(لوازم خانگی) می باشد که 153 نفر از آن ها با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده برابر با 97 نفر ، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه می باشد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مناسب تشخیص داده شد. در این تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی برای روایی سازه و همچنین به منظور كسب اعتبار لازم ، تعدادی از پرسشنامه ها در اختيار خبرگان در رشته های تخصصی مدیریت از جمله استاد راهنما توزیع و ضمن بیان نقطه نظرات اصلاحی نسبت به تکمیل هریک از گزاره ها ی مربوطه پرسشنامه فوق مناسب ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوآوری بر فروش رقابتی تاثیر گذار است، هم چنین فروش رقابتی بر نوآوری بازاریابی تاثیر دارد ولی تاثیر غیر مستقیم متغیر فروش رقابتی از طریق برند بر روی نوآوری از تاثیر مستقیم آن کمتر است.

کلید واژگان :

نوآوری بازاریابی، فروش رقابتی، برند رقابتی، برندهای برتر استان تهران.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک