چکیده :

پژوهش در آموزش و پرورش به عنوان یکی ازدشوار ترین عرصه ی فعالیت بشری نقش برجسته ای دارد. معلمان برای توسعه ی حرفه ای خود ناگریز باید در ابعاد گوناگون با پژوهش ارتباط برقرار کنند. توسعه ی حرفه ای معلمان عبارت است از فرآیند فعالیت های طرح ریزی شده به منظور افزایش دانش،مهارت ها ونگرش های حرفه ای معلمان تا اینکه بتوانند موجب بهبودیادگیری دانش آموزان شوند.این یادگیری مداوم، کمکم عملکرد معلم رادرکلاس بهبود میبخشد و موجب میگردد که او در مواجهه با مسائل و مشکلات کلاسش و برای رفع و حل آنها تصمیم گیریهای درست و اخلاقی داشته باشد. روش های پژوهشی معلم محور ناظر بر بهبود عمل هستند.اقدام پژوهی و درس پژوهی و روایت پژوهی از جمله مهم ترین روش های پژوهشی معلم محورند که برای توسعه ی دانش و آگاهی درباره ی ماهیت تعلیم و تربیت،موضوع درسی و تدریس به کار گرفته می شوند.اقدام پژوهی کوششی است که می خواهد بین پژوهش به عنوان وسیله ای برای آگاهی و دانستن و عمل آموزش رابطه ی ارگانیک برقرار کند. درس پژوهی الگوی عملی بازبینی مداوم الگوهای ذهنی و باز اندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی و الگویی موثر برای بهبود مستمر آموزش در مدرسه محسوب می شود. روایت پژوهی یک راهبرد پژوهشی است که پژوهشگر به کمک آن زندگی افراد را مطالعه می کند و از یک یا چند نفر می خواهد که داستانهای زندگی خود را بیان کنند. سپس، این اطلاعات توسط پژوهشگر به صورت روایت زمانی بازگویی یا بازسازی می شوند.توسعه حرفه ای معلمان ضروری است چرا که باعث ارتقای کیفیت دانش و مهارت معلمان شده و بر کیفیت یادگیری دانش آموزان نیز تاثیر مستقیم دارد. در طی این فرایند معلم دریافت کننده است، اما بهره وران نهایی دانش آموزان هستند.این توسعه از طریق برگزاری دوره های خاص وضمن خدمت وایجادانگیزه درمعلمان به منصه ظهورخواهدرسید.روش پژوهش:روش کتابخانه ای،اینترنتی وبررسی اسناد،مقالات وتجارب معلم می باشدکه به تبیین الگوهای توسعه حرفه ای معلمان می پردازد.یافته های تحقیق:یافته هانشان می دهدکه اگردردوران تربیت معلم و دوره های ضمن خدمت معلمان به این موارد به درستی تأکیدشود درآینده نتایج بهتری درتدریس ومشارکت معلمان و دانش آموزان خواهیم گرفت.

کلید واژگان :

پژوهش معلم محور ،توسعه حرفه ای معلم،درس پژوهی،اقدام پژوهی،روایت پژوهی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک